hatha yoga & meditatie

in Malden

Yogatherapie

 

Waarom yogatherapie?


Acanta Yogatherapie werkt met de volgende aandachtsgebieden:


• Yogatherapie kan heilzaam zijn bij stressgerelateerde klachten als:

  overspannenheid, burn-out, depressie, angst, overmatige

  (spier)spanning, hyperventilatie, onrustig ademen

  en hoofdpijnklachten. Het kan ook helpen bij levensvragen.


• Yogatherapie kan ook heilzaam zijn bij nek-, schouder- en rug-

  klachten en uitstralingsklachten naar armen, benen en hoofd.


Heb je last van één of meer van bovengenoemde kwalen en wil je ervaren wat yogatherapie hieraan kan doen, neem eens contact op met Stella van Dinten via de contactpagina.

Stella is bevoegd yogadocente en bevoegd yogatherapeute.



Wat houdt de yogatherapie in?


Yogatherapie is begeleiding middels yoga en aanverwante beoefening bij lichamelijke en/of psychische klachten of bij levensvragen. De begeleiding is individueel en wordt voor jou op maat gemaakt. Je hoeft geen ervaring met yoga te hebben.

Het mooie van yogatherapie is dat je door thuis verder te oefenen zelf invloed uitoefent op je genezingsproces. Je geeft dan het zelfhelend vermogen van lichaam en geest de ruimte.

 

Er wordt gewerkt met:

Restorative Yoga – Ademtherapie – Yoga Nidra – Zelfzorg – Ayurveda – Massage en healing – Raja Yoga – Mindfulness – Chakrapsychologie en chakrayoga.

In overleg met Stella wordt voor bepaalde begeleidingsvormen gekozen passend bij jouw vraag.


Lees hieronder wat de verschillende vormen van begeleiding inhouden.


Restorative Yoga

Restorative yoga betekent herstellende (helende) yoga.

Bij restorative yoga lig je (bijvoorbeeld) op een strip of rol.


De strip of rol wordt dusdanig onder de wervelkolom geplaatst, dat de wervelkolom precies in de juiste stand komt te liggen en de spieren daaromheen volledig kunnen ontspannen.


De ontspanning is zo diep, dat vastgeroeste spierspanning wordt losgelaten en herstel kan beginnen. Je ligt minimaal 15 minuten in zo’n houding, maar dit kan ook een half uur zijn.


Passend bij jouw specifieke probleem krijg je een paar houdingen aangeleerd, die je vervolgens thuis kunt gaan doen om een diepgaand resultaat te krijgen. Stella spreekt de houdingen zo in, dat je tot diepe ontspanning in de houdingen komt. Je kunt dit opnemen op je mobiel of opname apparaat en deze dan afspelen als je de houdingen thuis doet. Ook krijg je een handleiding mee. Het werkt zowel bij rug- en aanverwante klachten als bij stressgerelateerde klachten.

Er zijn mooie resultaten bekend van het regelmatig doen van restorative yoga!


RESTORATIVE YOGA

RESTORATIVE YOGA

deze oefening binnen de restorative yoga, waarbij je ligt op een rol, opent de borst. Dit openen van de borst verruimt de adem en de levenslust, het kan je bij een ervaring van (meer) vreugde brengen en het helpt problemen in de wervelkolom ter hoogte van de bovenrug te herstellen, zodat ook eventuele uitstralingsklachten bijvoorbeeld naar de armen, kunnen worden opgelost.


Ademtherapie

Door de gehaaste Westerse manier van leven hebben we de neiging oppervlakkig te ademen. Bewust of onbewust merk je het effect hiervan, op hoe je je voelt en hoe en wat je denkt. Misschien herken je het bij jezelf dat je hoog of snel en onrustig ademt en je je daardoor nooit echt ontspannen voelt of geaard. Stress kan dit oppervlakkig ademen nog versterken.


Door de begeleiding leer je te ademen in de verschillende ademgebieden en de adem te bevrijden. Je ervaart wat de verschillende soorten adem voor je kunnen doen: voor je kalmte, je energie, je gevoel van vreugde en voor verstilling. Ademtherapie kan helpen bij ontspanning en bij problemen van lichamelijke of emotionele aard.


Ademtherapie wordt meestal zittend of liggend beoefend en Stella kan je helpen, door druk uit te oefenen met haar handen, de adem te bevrijden van zijn onrust en beperking.


Yoga nidra

Yoga nidra doe je meestal liggend op de rug, maar kun je ook zittend in een meditatie zithouding doen (of ev. op een stoel). Nidra betekent slaap, maar hoewel je diep ontspant in de yoga nidra val je niet in slaap, maar blijf je in aandacht aanwezig bij de diepe ontspanning die yoga nidra is. Stella begeleidt je in deze lange en diepe ontspanning in een reis door het lichaam, naar de adem, van tegenstelling naar eenheid, door visualisaties (verbeelding), wilsbesluit en klank. Al die onderdelen van de yoga nidra maken dat je ten diepste ontspant en dat er ruimte komt voor wat je wilt in het leven (wilsbesluit). Doordat de hersengolven heel kalm worden tijdens de yoga nidra en rusteloze gedachten naar de achtergrond verdwijnen, ontstaat er ruimte om te helen en herstellen, om los te laten wat je nog vasthield en eigenlijk liever kwijt bent, om te gaan doen wat er voor jou werkelijk toe doet.


Zelfzorg

Soms hebben mensen last van weinig lichaamsbewustzijn. Ze ervaren hun lichaam niet echt. Het is net of het lichaam er niet helemaal bij hoort. Dit kan gepaard gaan met gevoelens van zinloosheid. De connectie tussen lichaam en geest is dan niet alleen verstoord, de connectie tussen je levenskracht en de wisselwerking met het universum wordt ook niet ervaren. Door zelfzorgoefeningen als bijvoorbeeld klopmassage, hand- en voetreflexmassage, gezichtsmassage, kruislingse oefeningen, yoga- en ademoefeningen, kun je de connectie tussen lichaam en geest en de verbinding tussen jou en het geheel versterken.


Ayurveda

Aurveda wordt wel het zusje van de yoga genoemd. Het is de preventieve gezondheidsleer van India. Als je bepaalde fysieke of mentale klachten hebt, kan dit een voorbode zijn voor chronische of ergere ziekten als het te lang duurt. Met ayurveda kun je het proces weer de goede richting op sturen. Ayurveda gaat uit van de tridoshas, de leer van de drie constitutietypes. Die drie constituties moeten in een zekere balans zijn. Om je constitutie te kunnen bepalen wordt er gebruik gemaakt van een vragenlijst en van polsdiagnose. Middels leefstijl- en voedingsadvies (w.o. het gebruik van kruiden) en yoga kun je je drie constituties weer in balans brengen. Stella werkt ook met een ayurvedische marma (drukpunt) massage van het hoofd, die tot diepe ontspanning kan leiden.


Massage en healing

Om doorstroming van energie mogelijk te maken en bepaalde blokkades op te kunnen heffen, kan er ook gebruik gemaakt worden van massage en healing. Zoals in India en in andere Oosterse landen gebruikelijk is, lig je dan op een massagemat op de grond. Je krijgt de massage en de energetische behandeling (healing) die bij je past op dit moment. Bij deze massage en healing wordt de kleding aangehouden.


Raja yoga

Raja yoga is het yogapad van heilzame gedragsregels (yama’s en niyama’s), van het doen van yoga-oefeningen (asana) en ademoefeningen (pranayama), het terug trekken van de zintuigen (pratyahara) om te komen tot meditatie om zo innerlijke rust, wijsheid en tevredenheid in het huidige moment te hervinden.

Raja Yoga gaat ook in op de filosofie van de yoga en kan je helpen bij levensvragen, waar je moeilijk uitkomt. Oude geschriften als de Bhagavad Gita en de sutra’s van Patanjali wijzen hier de weg.


ASANA lage plank

ASANA

Door het oefenen van de "lage plank" worden je kernspieren (je core) versterkt: buik, bekken en rug. Ook worden de schouders, armen en benen versterkt in deze asana. Uithoudingsvermogen, focus en rustig ademen onder zware omstandigheden worden verbeterd. Adem minimaal 5 keer rustig in- en uit in deze houding.


Mindfulness

Het tegenwoordig zo bekende mindfulness (in aandacht zijn met wat er nu, op dit moment, is) sluit mooi aan bij de beoefening van raja yoga. Mindfulness heeft zijn wortels in het boeddhisme, waarin begrippen als compassie, dankbaarheid en gelijkmoedigheid een belangrijke plaats innemen. Leer met jezelf en met anderen omgaan met deze drie begrippen en leer in het nu te leven, het enige moment dat er echt toe doet.


Chakrapsychologie en chakrayoga

De chakraleer is een plattegrond in de bewuste en onbewuste drijfveren van de mens. Door hiermee naar jezelf te kijken, kom je dichter bij jezelf en bij wat jij te doen hebt in het leven. Chakrayoga (en ook chakrahealing) maakt dat blokkades worden verzacht of opgelost en je toegang krijgt tot andere manieren van omgaan met het leven. Bewustzijn neemt toe.


Tijds- en kosteninvestering

Hoeveel tijd en geld besteed wordt aan yogatherapie is afhankelijk van de ernst en hardnekkigheid van de klacht.

Er is een basistraject Yogatherapie dat bestaat uit 3 uur begeleiding en dat totaal 150 euro (inclusief 21% BTW) kost.

Voor sommige klachten is dat voldoende: je gaat dan verder thuis aan de slag met de geleerde technieken.

Voor andere klachten kan het in overleg uitgebreid worden met een vervolgtraject. Er wordt steeds vooraf afgesproken hoeveel begeleiding je krijgt. De begeleiding wordt niet vergoed door de zorgverzekering.


Wil je werken aan overgewicht, dan kan dit ook bij Stella in haar hoedanigheid als gewichtsconsulent voor vrouwen. Deze begeleiding wordt wel vergoed in vele aanvullende verzekeringen. Je leest hier alles over op de gewichtscounselling pagina.


Locatie yogatherapie

Je kunt bij Stella terecht voor yogatherapie, zowel op haar huisadres in Nijmegen als in de Yogastudio in Malden. Dit laatste aansluitend op of voorafgaand aan de tijden dat zij in de studio is voor de yogalessen.


Afspraak maken voor yogatherapie?

Zie de contactpagina.


Wie is je begeleider?

Stella van Dinten is je yogatherapeut. Lees hier meer over haar achtergrond: Stella van Dinten.